Як стати кращим у сфері логістики. В’ячеслав Синельник

В'ячеслав Сінельник - Як стати кращим у сфері логістики
Фото: В’ячеслав Синельник, Executives Club

В’ячеслав Синельник 22 роки працював в українському підрозділі міжнародної компанії «Монделіс». Прийшовши туди на посаду рядового технічного інженера, уже через кілька місяців він отримав пропозицію очолити новостворений відділ логістики. У результаті Синельник став управлінцем, який керував мережею постачання не тільки в Україні, але й на ринках Євразії, куди входили 12 країн, де компанія вела бізнес. Ми запитали В’ячеслава, як створювати міцні команди, чи може маркетолог стати логістом і як правильно давати зворотній зв’язок працівникам.    

Чи може топ-менеджер змінити свій функціонал і стати директором з Supply Сhain?

Насамперед це питання бажання. Звична практика, коли керівники міняють сферу діяльності, що є найбільш рушійною силою для розвитку компетенцій, знань і досвіду. Наприклад, хтось займався фінансами, а потім пішов у маркетинг. У нас були такі випадки. Але питання в тому, чи є в людини бажання таких змін. Якщо є, проблем не виникне.

Executives Club — спільнота топ-менеджерів.
Дізнатися більше


Як, скажімо, маркетологу, стати директором з логістики?

Маркетологу передусім доведеться долучитися до реалій виробничого циклу. Адже маркетинг – це здебільшого наука, яка прогнозує потреби аудиторії, це намагання передбачити потреби споживача. А Supply Сhain – це дуже приземлена сфера, де перетинаються всі припущення та плани, які мають стати реальністю.

Для цього підійде будь-яка освіта. Але треба розібратися у функціоналі, зрозуміти всі складові частини ланцюжка поставок. Далі – зрозуміти, як вони між собою взаємодіють. Це основна тонкість, яку треба відчувати.

Самі по собі частини ланцюжка не здаються складними. Є склад, туди доставляється товар з виробництва, де його зберігають і потім відправляють покупцю. Транспорт – замовили автомобіль, завантажили й поїхали. Відділ роботи зі споживачем – отримали замовлення від клієнта, опрацювали, передали на склад, відправили.

Для команди важливі обмін очікуваннями та довіра

Планування вже не таке просте, але теж логіка зрозуміла: у нас на складі є стільки-то одиниць товару, хочемо продавати стільки-то. Скільки треба виробити, щоби не спричинити дефіцит і надлишок?

Якщо брати окремо всі ці складові, вони виглядають просто. Та керівник Supply Сhain має дивитися на систему зверху. Це велика комбінаторика. Частини ланцюга поставок треба поєднати так, щоби вони не суперечили реальним можливостям компанії, з огляду на всі системні й технічні обмеження та можливості. Ну і плюс до цього – постійна оптимізація процесів.

Як топ-менеджеру зібрати команду?

Перше, що треба зрозуміти, – ви не зробите це з першого разу. Ми не провидці, щоби одразу відчувати, чи підходить людина. Треба разом окунутися в роботу, зрозуміти один одного.

Тому зміни колективу на шляху побудови команди – це нормально. Кожна людина привносить щось своє в колектив. Дещо буде доречним сьогодні, але не цінним завтра.

Але щонайперше в людей, які хочуть разом працювати, мають збігатися цінності. Досвід і практичні навички – це набувне. Моя команда формувалася повільно, але краще сказати – поступово.

Побудова команди розпочинається з роботи з людьми. Є низка простих, але засадничих речей, на яких тримається команда. Перше – довіра. Мова не про те, щоби ділитися секретами. Це про бізнес-довіру: у команді ми ділимося всією інформацією – без прихованих цілей і інтересів. Не маніпулюємо фактами. Член команди має бути відкритим, відвертим і розраховувати на взаємність.

Довіра підкріплюється повагою. Будь-якій людині властиві успішні та провальні періоди. Критику чи просто зворотний зв’язок треба давати і сприймати з повагою: конструктивно, без зухвалості.

Поговоримо про зворотній зв’язок. Уявімо, що через неправильне рішення працівника компанія стикнулася з проблемою й зазнала збитків. Як ви про це йому скажете?

По-перше, треба донести, що помилки роблять усі. Питання в тому, що на помилках треба вчитися й потім тримати їх в голові. Якщо трапилася халепа, людина має зрозуміти, що проблема не в тому, що вона поганий спеціаліст. А так сталося, бо вона щось не врахувала у своїй роботі. Таке буває.

Але людина обов’язково має зрозуміти причину помилки. Не для того, щоби отримати покарання, а щоби врахувати на майбутнє. Покажіть людині масштаб помилки. Наприклад, фінансові наслідки для компанії через помилку в плануванні поставок на склад.

Як стати кращим у сфері логістики. В’ячеслав Синельник
Фото: В’ячеслав Синельник, Executives Club

Протилежна ситуація. На склад потрібно більше товару – і працівник проти плану замовив більше. Зіграло. Як ви похвалите підлеглого так, щоби не виросла корона?

Хвалити і визнавати роботу людей – це обов’язково. Якщо людина за власною своєю ініціативою попередила певні проблеми, то вона має отримати підтримку. Це може бути як подяка, так і винагорода на загальному рівні компанії. Але за умови, що заслуга працівника – це не випадковість, а продумана дія.

Люди бувають різні: більш скромні, менш скромні. Керівнику це треба розуміти, і якщо є вірогідність, що виросте корона, то дякувати не підносячи до небес, а більш конструктивно.  

Як будувати кар’єрний ріст? Що треба робити, аби просуватися вгору по драбині?

Максимально залучатися в бізнес-процеси. Якщо ти щось робиш, то маєш розуміти, для чого ти це робиш, як це впливає на загальний процес. Якщо бездумно виконувати завдання й не розуміти, як це вносить вклад у бізнес, то не варто розраховувати на підвищення.

Залученість – це розуміння, як саме ти можеш вплинути на хороші результати компанії. Якщо ти розумієш процес, готовий брати на себе відповідальність, то компанія бачить, що на тебе можна покластися, й готова давати відповідальні завдання. Компанія тобі довіряє. Це і є цикл переходу зі щабля на щабель.

Як затримати цінного працівника, який хоче піти з компанії?

Прозорістю перспектив як у відділі зокрема, так і в компанії загалом. Обмін очікуваннями – це обов’язковий елемент побудови команди. Коли обмінюєшся з підлеглим думками, то краще розумієш, як розвивати людину і викликати її зацікавленість.

Логістика – дуже формалізована річ. Але будь-яка робота має бути творчою. Як ви досягаєте балансу між стандартами і творчістю?

Я працював у великій міжнародній компанії, де безліч процесів, політик та процедур, і всі формалізовані та чітко описані. І тільки творчий підхід допомагає виконувати завдання в існуючих реаліях, не порушуючи політику компанії.

Логістика справді дуже чітка сфера. Але в реальності процеси не завжди відбуваються так, як цього хотілося би. Кожен день виникають певні відхилення від плану. І мені як логісту треба вчасно реагувати на попит. Наприклад, почався раптовий спалах продажу, на складі швидше закінчилися запаси. Їх треба поповнити, але так, щоби не виникло надлишку. Треба прораховувати сценарії за формулою «що буде, якщо», тримаючи в голові фінансовий складник процесу.

А як тримати баланс між роботою й особистим життям?

Баланс – це не про співвідношення часу на роботу і близьких людей. Це про енергетику, з якою ти викладаєшся на роботі та вдома. Бувало, я ходив на роботу й в суботу, бувало, що о 6 ранку приїздив в офіс і працював понаднормово.

І якщо для сім’ї залишається година-дві, то це не означає, що часу не вистачить. Важливо, з чим ти приходиш додому. На роботі, буває, ти викладаєшся майже до нуля, а вдома – заряджаєшся енергетикою. Тому баланс – це не про розподіл часу. Це про те, як ми використовуємо і наповнюємо цей час.

Executives Club

Executives Club

закритий бізнес-клуб
для топ-менеджерів