Як лідерам зміцнити свій вплив

Видання Knowledge підготувало дослідження доцента школи бізнесу INSEAD Генріка Бресмана і професора MIT Sloan Дебори Анкона про лідерство у бізнесі і відповідний вплив. Вчені переконані: успішні лідери не повинні знати все на світі, у них повинна бути команда, на яку можна спертися. Ми зробили адаптований переклад публікації.

Успішний лідер повинен розуміти, що саме у нього виходить найкраще: робота з людьми чи контроль прибутків і витрат.

Власники провідної мережі супермаркетів в одній із країн Східної Європи боялися, що їхні продажі впадуть на 8%, оскільки на ринок ось-ось вийде гігант-дискаунтер Lidl. Тому в компанії вирішили провести експеримент, метою якого було знизити витрати, пов’язані з плинністю кадрів, і тим самим поліпшити якість і продуктивність праці.

Директори деяких магазинів мережі отримали листи від топ-менеджерів із проханням вирішити проблему плинності кадрів, яка становила 90%. Це спрацювало: через три квартали щомісячний відсоток звільнених скоротився на 20-30%.

Але, як не дивно, цей результат не вплинув на ключову метрику компанії — продажі. Пізніше стало зрозуміло, чому.

Під час експерименту директори приділяли більше уваги кадровим проблемам і менше працювали з клієнтами та стежили за товарообігом.

Звичайно, компанія компенсувала це, знизивши витрати на набір і навчання персоналу (як мінімум 400 євро за співробітника). Але в цілому підсумок експерименту здивував: одному директору складно (може, навіть неможливо) вирішувати усі справи однаково добре.

Шлях до прогресу топ-менеджера — це розподілене лідерство

Це те, про що ми говоримо вже кілька років. Шлях до прогресу топ-менеджера — це розподілене лідерство. Організації з розподіленим лідерством більш інноваційні та легше адаптуються до мінливих умов. Їх відрізняє краще відчуття мети й значущості.

Перед розподілом лідерства директори повинні добре зрозуміти свої сильні та слабкі сторони. Тільки так надалі можна знайти людей, які доповнили б їхні власні вміння. У підсумку ми розробили «x360» — інструментарій зворотного зв’язку, заснований на дослідженні лідерства. Суть цього інструменту в тому, що лідер посилює вплив на всі сфери в компанії.

Ви орієнтуєтеся на людей чи на завдання?

Марк Фрізора, керівник казино Caesars Entertainment, якось сказав про свою роботу: «Як тільки ви відірвете погляд від готівки, клієнтів або співробітників — все загине». Його найняли в 2015 році, через два дні після того, як власники казино оголосили про банкрутство. Впродовж перших трьох місяців Фрізора відвідав 27 казино Caesars і просив співробітників дати рекомендації з відновлення бізнеса.

Він підкреслював, наскільки важливо не позбуватися від людей, які запускають операції: вони — джерело збагачення, вони розуміються на бізнесі. Спочатку він робив запит на багато настанов, навіть видавав команді карти розміром із гаманець, виділяючи таким чином найбільш корисні зауваження та пропозиції. Фрізора — хороший приклад лідера, який дуже добре знаходить спільну мову з кадрами.

Ефективність у роботі з людьми — один із двох основних способів мати вплив. Лідери, орієнтовані на людський фактор, процвітають у мотивуванні членів команди. Вони знають, як надихнути людей на нові виклики та звершення. Вони вправно вибудовують довіру з людьми, що сприяє задоволеності співробітників. Такий напрямок необхідно доповнювати орієнтуванням на фінансові показники, вважав Фрізора. Через два роки казино Caesars вдалося відновити як бізнес.

Інший приклад — Чак Роббінс, керівник Cisco. Його вважають зразком цілеспрямованості. Коли Чака запитали, завдяки чому він отримав роботу в технологічному конгломераті, він згадав здатність «об’єднати стратегію з умінням ефективно виконувати завдання», свою наукову діяльність і глибоке розуміння принципів роботи мережевого устаткування та інтернету.

Зрозумійте правильно: Роббінс також усвідомлює важливість впевненої у собі команди директорів. Саме тому одним із його пріоритетів як нового керівника було «відфільтрувати пасивно-агресивну поведінку» людей, які «кивають головою на нарадах, а потім нічого не роблять». Після інтенсивної реорганізації не всім вдалося залишитися на тій посаді, яку вони обіймали до приходу Роббінса в компанію.

Ефективність виконання завдань — другий головний спосіб впливу лідерів. Це для тих, хто намагається сконцентруватися на досягненні мети і задоволенні попиту стейкхолдерів. Такі лідери бачать свій обов’язок у забезпеченні фінансового розвитку бізнесу.

Йдеться про орієнтацію на вирішення питань прибутку, що найлегше вдається таким лідерам, як Роббінс. Він говорить, що якби не був в бізнесі, то обрав би професію із «чіткою системою показників».

Розвінчання міфу про непогрішного лідера

Пояснимо: щоб досягти успіху, ефективний лідер повинен як знаходити спільну мову з кадрами, так і розумітися на питаннях прибутків та збитків. Однак під час стресу він може не впоратися з тим, що йому вдається гірше. Велике лідерство вимагає великого самосвідомості.

«x360» — це потужний інструмент для розвитку, який дозволить лідерові виявити його слабкі місця, зрозуміти, який саме внесок він робить у компанію, дізнатися, як його сприймає оточення, і тим самим зміцнити свій вплив.

Що важливо, «x360» допоможе лідеру знайти людей, чиї риси характеру, набір навичок і стиль роботи найкращим чином доповнюють його індивідуальні особливості.

У той час як більшість топ-менеджерів глибоко переконані, що неможливо знати відповіді на всі питання, є й такі, які свято вірять, що вони зобов’язані бути героями й знати все. Однак правда в тому, що ми всі — недосконалі лідери. У програмах, які використовують «x360», ми часто спостерігали, яке полегшення відчувають наші учасники, коли відверто обговорюють міф про непогрішного лідера.

Лідерам має бути комфортно визнавати свої обмеження. Сконцентроване лідерство працювало довго, але найвпливовіші лідери майбутнього — це ті особистості, які можуть спертися на взаємодоповнюючі таланти своїх колег-співкерівників.