Від пішака до ферзя або 5 правил вдалої комунікації

Марія Титаренко
Марія Титаренкоhttp://media.ucu.edu.ua/team/mariya-tytarenko/
медіадослідниця, журналістка, письменниця, тренерка із комунікацій і творчопису, засновниця Магістерської програми із медіакомунікацій УКУ, авторка книги «Комунікація від нуля. Есеї для Мані»

Чи траплялося вам презентувати проєкт, вести перемовини, виступати перед публікою і відчувати, що ви на коні? Із вас не зводять захоплених очей, ґаджети мовчать, у залі й комар не пискне, а ви чуєтесь великим диригентом-гросмейстером — увага, емоції, натхнення глядачів у вашій повній владі. Якщо так, то цей матеріал навряд чи вам знадобиться. А якщо вряди-годи ви таки опиняєтесь «під конем», то нам по дорозі. 

Комунікація — як гра у шахи. Що більше маєте в запасі розіграних партій, досвіду перемог і поразок, цейтнотів, сильних суперників, коронних ходів — то професійніший ви гравець. Щоб пішак став всемогутнім ферзем, йому треба пройти всю шахівницю (чорні і білі клітинки тут чудово прочитуються і в переносному значенні). У шахах це називається перетворенням або підвищенням.

Так само з комунікатором: щоб вийти на вищий рівень, треба і поле перейти, і не одного коня чи слона з’їсти. У цьому матеріалі я поділюся п’ятьма порадами, які покращать вашу комунікацію. Сподіваюся, вони підсилять вашу гру і сприятимуть «підвищенню». 

1.е4. Враховуйте правила (могтине означає вміти)

Очевидно, що не знаючи правил, ви далеко не зайдете. Не зіграєте ні в шахи, ні у футбол, сквош чи пінг-понг. Звісно, ви можете, як і моя чотирирічна доня, розставити безладно шахові фігури й зіграти на шахівниці у «войнушки» чи «доньки-матері», але це забавка — не гра. Найчастіше ми ставимося до комунікації, як до забавки.

Чи є серед нас ті, хто НЕ вміють спілкуватись? Біда в тому, що нема. Усі ми переконані, що вміємо. Я часто прошу студентів підняти руки, якщо вони вважають, що вміють спілкуватись. Ліс рук! Потім прошу підняти тих, хто вміє дихати. Знову ліс рук. Що за абсурдне запитання: якби ми не дихали, то би тут не сиділи! Авжеж, але не все так просто. Відтак я прошу підняти руки тих, хто знає різні техніки дихання і використовує їх. Одна-дві руки. А різні техніки, прийоми, методи комунікації? Аналогічно.

Абсурд у тому, що, вміючи говорити, ми вважаємо, що вміємо спілкуватись. Вміючи дивитися, думаємо, що вміємо бачити. Вміючи слухати — чути. Але це не так. Комунікувати, як і чути або бачити, це вміння, яке варто тренувати. Це мистецтво гри, яка має свої правила і прийоми. (Благо, нині є сила-силенна різної бізнесової літератури з теми й широкий спектр відповідних шкіл, курсів, коучінгу тощо).

І тут, повторюю, як у спорті, що більше маєте знань і досвіду, то вправніший ви гравець. Покладатись лише на удачу (чи здібності) — сумнівна стратегія, яка найчастіше себе не виправдовує. Такі легковажні комунікатори нагадують мою доню, яка грає на шахівниці у «войнушки».


Читайте Нотатки СЕО в Telegram

2.е5. Вивчіть суперника (або КОМУ?нікація)

Лише добре знаючи свого суперника, ви зможете оптимально підготуватись до гри (і врахувати його тактику, слабкі та сильні сторони). Лише знаючи свою цільову авдиторію (ЦА), ви зможете відкомунікувати максимально ефективно. Адже достеменно знаючи того, до кого промовляємо, ми доберемо найпромовистіші слова (адаптуємо месидж), найвідповідніший канал («це не телефоном»), спрогнозуємо й закодуємо максимально бажаний ефект (підтримати ідею / інвестувати у проєкт / залучити до бізнесу тощо).

Придивімося, яке випадкове слово можна прочитати у слові «комунікація»? Хоч і випадкове, але найважливіше — «кому». Без «кому» комунікація не спрацьовує. Англійською є чудовий для такої горе-комунікації відповідник — nonversation. Українською можу запропонувати «нікомунікацію». Саме вона є найчастішою причиною наших поразок. Ми наче граємо в шахи зі своїм відображенням: неефективно. 

Чудовий приклад — телезвернення Рональда Рейґана до нації після вибуху шатла «Челленджер» 1986 року. Пан президент не лише добре знав кому адресувати свій виступ, він ще і грамотно просегментував свою ЦА. Спробуйте вгадати: на які п’ять сегментів він поділив глядачів?

Помізкували? Підказка: у шатлі разом із космонавтами летіла вчителька, яка мала вчителювати із космосу (!), тому біля екранів сиділи ще й американські учні, які стали свідками катастрофи. Плюс — холодна війна. Є п’ять? А тепер раджу вам подивитись це відео (на 4 хв) і перевірити себе, а я почекаю. 

Готово? Тоді рахуємо разом: сім’ї загиблих, учні, нація, НАСА, СССР. Мої студенти часто не враховують останніх двох груп, а дарма: бо на НАСА полетять усі звинувачення (їх треба підтримати — холодна війна триває), і, звісно, вороги (які теж є важливою частиною ЦА). А тепер зверніть увагу, які повідомлення сформулював містер Рейґан до кожної групи і яким різним тоном він їх озвучує. Відчуваєте різницю? Віртуозно, правда? Це як бліцгра із п’ятьма різними гравцями водночас. Блискуче продумана комунікація.

3.е6. Відчуйте гру (або хід конем)

Навіть добре знаючи свого суперника, треба вміти відчути його налаштування і настрій на місці, передбачити манеру гри. Можливо, всі ваші заготовки тут і тепер не спрацюють, варто на ходу змінювати тактику. Це складно. Вдивіться в авдиторію, до якої промовляєте. Зчитайте фідбек: із позіхань, перешіптувань, усмішок, оплесків, чийогось хропіння позаду.

Чи спрацьовують ваші аргументи, кейси, жарти, звертання? Ні? Тоді робіть хід конем. Полишайте заготовлений сценарій. Відходьте від протоколу. Хочете резонансу? Ризикуйте, дивуйте, розбурхуйте (і тих, хто спить, і уяву). 

Чи чули ви легендарну промову Мартіна Лютера Кінґа «I  have a dream» 1963 року під час маршу на Вашинґтон? І знаєте що? Ця промова так не називається. І цього відомого пасажу про мрію не було в заготовленому сценарії. Уривок «Я маю мрію» Лютер Кінґ дописав буквально на колінах перед самим виступом. У промові він починає його декламувати аж на 12 хв 12 с (рідко хто пам’ятає, що до цього моменту говорить Кінґ, ба більше — часто промову подають скорочено, починаючи з 12.12).

Найвідоміший експромт. Прекрасна партія! Коли промовець відчув на місці: заготовка не спрацює. Тут і тепер. Потрібна емоція, пристрасть, ритм, повтор (фраза «Я маю мрію» звучить дев’ять разів поспіль!). Я називаю цей уривок джазом. А джаз, як відомо, це професійна імпровізація.      


Приєднуйтеся до закритої facebook-групи управлінців

4.е7. Використовуйте всі фігури (або – використовуйте всі фігури!)

Від ваших фігур не буде жодної користі, якщо вони не в грі. Людина, яка не читає, не відрізняється від людини, яка не вміє читати. Отже, фігури мають діяти, вони мають бути напоготові, щоб у принагідній комбінації почати атаку, забезпечити захист чи розв’язати гру. Окрім того, невиведені у гру фігури — як зв’язані руки (і ноги). Ви — вразливі та незахищені. Збагачуйте свою комунікацію фігурами і їхніми «зв’язками».

Вживайте різноманітні риторичні фігури, яскраві метафори, оригінальні порівняння, захопливий фактаж, запам’ятовувальні випадки, виразні інтонації і паузи, доречний гумор, красномовне мовчання, цікаві запитання, взаємодію із глядачами тощо. Відчеканюйте свою неповторну стилістику, унікальні прийоми. Як-от прикінцева фраза-візитівка Стіва Джобса: «І — ще одна річ».

Чи незабутні метафори сера Кена Робінсона, який має найбільші перегляди на ТED (моя улюблена — про «долину смерті» в Каліфорнії, з якою він порівняв сучасну шкільну освіту: після дощу ця долина раптом розквітла, а отже, вона (долина / освіта) не мертва, і насіння можливостей за оптимальних умов здатне прорости). Не будьте одноманітними, не грайте із зав’язаними руками і ногами.

Ще один чудовий приклад — промова американського дитячого телеведучого Фреда Роджерса в сенаті 1969 року. Він мав отримати на дитячу телепередачу 20 млн доларів. Телеведучий це зробив за 7 хвилин. І знаєте що? Він, як і Лютер Кінґ, відчув, що написана заздалегідь промова не спрацює. Сенатор був вельми скептично налаштований. Містер Роджерс відклав промову і почав свою «джазову» імпровізацію.

Фігура, яку він використав у фіналі, найдивовижніша з усіх. Це фігура, яку ніхто й ніколи не використовував у суді. Це дитяча пісенька. Про те, як подолати гнів. Пісня як аргумент? Нечувано! Комбінація, яка не лише схилила сенатора на бік Роджерса, а й зворушила його. Шах і мат! «Це прекрасно, — промовив переможений сенатор, — це прекрасно. Так виглядає, що ви щойно заробили 20 млн доларів». 

5.е8. Контролюйте центр шахівниці 

У дитинстві, коли батьки навчали мене грати в шахи, я не розуміла цього правила. Тепер воно для мене одне з головних. Адже якщо ви контролюєте центр, то матимете більше опцій для ваших фігур і це ускладнить суперникові маневреність і пошук вигідних клітинок для його ходів.

Усе це працює і в комунікації. Розставляйте правильно акценти, підсилюйте «центральну» ідею і не відходьте від неї. Контролюйте розуміння співрозмовника, скеровуйте його «вільними клітинками» до вашої мети. Пригадайте, як часто ваш месидж правильно вхоплювали інші? Не спотворено, не переінакшено, ідеально? Адже часто ми чуємо те, що хочемо чути, а не те, що нам говорять. Якщо ви фахово продумаєте «ходи», співрозмовник змушений буде почути те, що хочете ви (інші «клітинки» будуть зайняті).

Ось усього 5 ходів на шахівниці від пішака до ферзя: 1.е4, 2.е5, 3.е6, 4.е7, 5.е8. Це — на порожній шахівниці. Без небезпечних фігур супротивника і без власних фігур, які теж можуть завадити на шляху. Зрештою, може, саме в цій грі вашому пішакові варто перетворитися не на ферзя, а на туру чи слона, тим самим поставивши шах і мат суперникові. Все залежить від багатьох інших чинників.

Вочевидь є також чимало інших важливих правил і порад, яких я тут не згадала, як-от: захищай свого короля, не віддавай своїх фігур, торкнувся — зроби хід, пильнуй час, тренуйся, думай наперед, отримуй задоволення, не спи. Моє завдання: запустити ваш механізм аналогії.

Спробуйте проаналізувати вашу тактику гри у шахи, сквош чи теніс? Імовірно, подібною тактикою ви послуговуєтесь у комунікації. І якщо ви знаєте, що вам варто відтренувати бекхенд, гру конем чи роботу із месиджем, то просто беріться до справи. Натхнення, гумору та сильних партій! 

Стати автором блогу Executives

CEO Club Ukraine

закритий бізнес-клуб
для ceo та власників