Вашу бізнес-модель буде знищено

Михайло Меркулов
Михайло Меркулов
Генеральний директор Arricano Real Estate

Сучасний бізнес швидко змінюється з розвитком нових технологій. Для того, аби «втриматися на плаву» та залишитися конкурентоспроможним на ринку, потрібно вміло адаптуватися до прийдешніх змін і не боятись ламати існуючу бізнес-модель.

Який бізнес під загрозою

Усі галузі бізнесу є мішенями для атаки і потроху зникають. Насамперед я маю на увазі виробництво. Все менше ручної праці, все більше роботів. Наприклад, у медицині вже є робот «da Vinci», що робить багато операцій, і це ризик для хірургів, які витратили багато часу, ресурсів і грошей, щоб стати хірургами і, напевно, уявляли собі майбутнє, де працювати будуть вони, а не машини.

За останніми розрахунками спеціалістів, автомобілі переформують 73 галузі. Почнімо з того, що людина за кермом не може відволікатися. А якщо автомобілем керує хтось або щось за нас, то ми маємо можливість займатися чимось іншим. Ймовірно, що в майбутньому поїздки без водія будуть безкоштовними, якщо ви під час них щось купуватимете.

Юридичний бізнес

Одна з найбільших проблем випускників юридичних факультетів у США — для них немає роботи. Некваліфіковану роботу вже виконують роботи й програми, а до кваліфікованої треба рости.

Туризм

Усе менше людей сьогодні купують пакетні тури, хіба що в Туреччину або Єгипет. Ми користуємось Booking.com, SkyScanner, будь-якими агрегаторами, які спрощують життя, тому туристичні агенції вимирають.

Освіта

Гарвард уже безкоштовно публікує свої курси онлайн, це означає, що освіта не буде такою, як раніше. 15 світових компаній, включаючи Google та Apple, вже не звертають уваги на дипломи під час прийому на роботу, це говорить про те, що, напевно, фокус при виборі освіти скоро буде інший.

Логістика

Одна з найбільших проблем усіх перевізників скоро буде вирішена за допомогою блокчейна. Наразі кожен менеджер будь-якого логістичного оператора має п’ять доларів з тонни продукту для себе. За допомогою програм, які фіксують абсолютно всі дії з вантажем, зникає поле для махінацій.

Або ти стаєш технологічним, або зникаєш

Онлайн-оператори, які займаються торгівлею, з легкістю виходять в офлайн. Натомість роздрібним торговцям офлайну не так легко при переході в онлайн. Що тоді робити? Ми точно розуміємо, що через 5-10 років у людей не буде жодної причини ходити в торговий центр. Те саме стосується багатьох видів бізнесу. Що ж робити?

Візьмемо за приклад сервіс Amazon. Спочатку вони займалася онлайн-продажами книжок. Потім компанія зробила неординарний крок і випустила пристрій Kindle. У нього була лише одна відмінність від інших рідерів — вдвічі нижча ціна за найдешевший. Він продавався за собівартістю.

Навіщо? Тому що Безос (Джеффрі Безос, засновник Amazon.com – ред.) продавав не пристрій, а інтерфейс, майбутній канал продажів. За його допомогою, слідом за книжками, Amazon почав продавати практично все. Після того, як він зайняв основні ніші товарів на ринку, Amazon стала логістичною компанією, найбільшим дистриб’ютором.

Але і цього виявилось замало, бізнес-модель продовжувала змінюватись. Далі Безос вирішив поселити шпигунів у кожному домі. Так з’явилась Alexa — невеликий пристрій з динаміком, який може з вами спілкуватись, робити ваші фото, через нього можна замовити все для дому. Alexа пропонувала товари Amazon.

Зараз у компанії найбільше представлені такі категорії товарів: одяг, взуття і аксесуари. Amazon став найбільшим фешн-рітейлером США. Він продав одягу більше за всіх. Також Amazon відбирає хліб у банків і пропонує свої фінансові послуги.   

Що змінює нашу бізнес-модель

Наприклад, у рітейлі постійно з’являються сили, які підривають наші бізнес-моделі. Усі виробники витратних матеріалів бачать, як доставляти кожному споживачу товари щомісяця, оминаючи дистриб’юторів.

Поведінка споживачів — це також потужний підривний елемент. Інтернет нас розбестив. Купуючи товар, ми хочемо побачити відгуки, повні характеристики, порівняти ціни, вибрати доставку, отримати правильний розмір. Якщо прийти в реальний магазин і попросити продавця, який працює за мінімальну плату, все це нам надати, то нічого не вийде.

Штучний інтелект. Та сама Alexa, яка скоро з’явиться в кожному домі. Навіть зараз ми маємо електронний помічник у кишені, та поки що користуємось дуже малим його функціоналом.

Ваша бізнес-модель буде знищена

Це погана новина. Але є й хороша — ваші конкуренти також зникнуть. Будь-яка бізнес-модель, у якій працює будь-яка компанія, буде знищена. Як це станеться? Треба трохи пофантазувати.

Уявімо, що може бути правдою у вашій галузі протягом п’яти років. Із припущень можна зрозуміти, до чого готуватися і що компанія може зробити, щоб зламати власну бізнес-модель зараз, а в майбутньому мати більшу частку ринку і вистояти.

Як зламати бізнес-модель

Тут є три головних правила:

Перше — відкривати очі та дізнаватися, що відбувається на ринку нових технологій, і особливо — що роблять стартапи у вашій сфері.

Друге — мислити ширше. Ставити собі два запитання: який технологічний прорив нанесе найбільший удар вашому бізнесу? Що б ви зробили, якби у вас були дуже обмежені або, навпаки, абсолютно необмежені ресурси?

Третє — ділитися. Не закриватися в собі та своєму бізнесі. Це дозволяє вам знаходити нові ідеї, нові контакти та знайомства, які можуть пришвидшити ріст та розвиток вашого бізнесу.

Стати автором блогу Executives

Executives Club

Executives Club

закритий бізнес-клуб
для топ-менеджерів