Сабатікал: навіщо відпускати працівників на пів року

сабатікал

Якою б захопливою не була робота, може настати такий момент, коли працівник перегорає або навіть хоче все кинути. І це відчуття не зникне навіть після повернення із двотижневої відпустки. Якщо йдеться про цінних для компанії людей, варто забезпечити їм можливість перезавантаження під час довшої перерви — творчої відпустки, яку називають сабатікал (англ. sabbatical). 

З кінця ХІХ століття сабатікал практикували в академічній сфері: професорам після п’яти років роботи в університеті надавали оплачуваний рік для вільних досліджень, написання монографій тощо. Згодом цю практику перейняв корпоративний світ. Дослідження Товариства з управління людськими ресурсами (Society for Human Resource Management) свідчить про те, що 2018 року вже 15% роботодавців у США передбачають для своїх працівників творчу відпустку, 5% з них — оплачувану.

Чим займаються під час сабатікалу?

Нема якогось єдиного і правильного способу використати таку перерву в кар’єрі. Зазвичай люди подорожують, займаються волонтерством, проводять час із сім’єю, опановують медитацію і т. ін. Для декого сабатікал стає джерелом свіжих ідей, як-от для дизайнера Стефана Заґмейстера. У своєму виступі на TED він розповідає, що з часом його роботи стають схожими одна на одну, тому кожні кілька років він бере сабатікал для пошуку нових ідей та стилів. А декому перерва у кар’єрі відкриває простір для чогось несподіваного: наприклад, технічний директор та стартапер, Вінстон Чен, покинувши на рік роботу в офісі й провівши творчу відпустку на крихітному острові, розробив додаток Voice Dream Reader, що озвучує текст.

Чому сабатікал вигідний для компанії?

Коли топ-менеджер йде у сабатікал — це дуже добра нагода побачити, як функціонує компанія у стресових ситуаціях. Окрім того, це створює сприятливі  умови для зростання майбутніх лідерів. У 2017 році шістдесят керівників із п’яти неприбуткових організацій взяли участь у дослідженні впливу творчої відпустки на корпоративну культуру. Всі учасники мали тримісячну перерву від роботи. Повернувшись, вони повідомили, що в цей час поза офісом знайшли цікаві рішення, як покращити їхні компанії, а також відчули більшу впевненість у своїх лідерських здібностях.

Найцікавіше те, як учасники відгукувались про виконувачів їхніх обов’язків на період сабатікалу. Керівники зауважили, що їхні замісники стали працювати відповідальніше й ефективніше та іноді навіть продовжували виконувати певні взяті на себе обов’язки після їхнього повернення. Це налагодило стосунки між менеджерами й підлеглими та забезпечило успішну командну роботу. Водночас працівники, які спробували себе в ролі керівника, зазначили, що завдяки новому досвіду зрозуміли, які навички їм необхідно розвивати.

Зрештою, компанія не повинна залежати від певного менеджера настільки, що в разі його відлучення перестане функціонувати. І найефективніший спосіб перевірити, чи ваша компанія не з таких — запровадити творчі відпустки. Можливо, це одна з причин доволі нетрадиційної політики компанії The Motley Fool’s. Щомісяця керівництво обирає будь-якого працівника і надає йому  оплачувану двотижневу відпустку — за умови, що її треба використати впродовж найближчого місяця. У такий спосіб компанія забезпечує своїм людям достатньо часу на відпочинок, а собі гарантує злагоджену роботу навіть у разі неочікуваної відсутності когось із них.

Вагоме значення може мати сабатікал і для CEO. Співзасновник та СЕО компанії HelpScout Нік Френсіс описав, як змінився його стиль управління після творчої відпустки. Найбільшим відкриттям для Ніка було те, як багато часу він витрачав на ухвалення рішень, які насправді зовсім не потребували його участі. За його словами, він був клеєм компанії, а після повернення прагнув стати її мастилом. Для цього Нік Френсіс чітко визначив принципи, на які можуть опиратися працівники компанії, коли самостійно ухвалюють рішення. Завдяки цьому команди в HelpScout стали автономніші, гнучкіші й ефективніші.

Читайте Нотатки СЕО в Telegram

Які ризики для компанії може мати творча відпустка?

  • Працівник не захоче повернутися після оплачуваного сабатікалу, і компанія зазнає фінансових втрат.

Рішення. Домовленість, за якою працівник залишається в компанії визначений  час після сабатікалу, в іншому випадку відшкодовує кошти.

  • Оплачувані творчі відпустки стануть фінансовим тягарем для компанії.

Рішення. Неоплачувані творчі відпустки або оплата у розмірі певної частини зарплатні. Тут варто пам’ятати, що основна мета — інвестиції у працівників, щоб вони повернулися енергійні і з новими навичками, від чого компанія матиме довготермінову вигоду.

  • Інвестиція у сабатікал не виправдає себе.

Рішення. Заздалегідь визначте, для чого взагалі ви надаєте творчі відпустки  працівникам, та пропишіть умови, за яких це буде найвигідніше для компанії. Можливо, наприклад, що ваші працівники під час творчої відпустки мають  здобути певні знання чи опанувати певні навички, про що потім відзвітують. Однак, слід взяти до уваги, що деякі аспекти важко виміряти, як-от креативність.

  • Коли хтось піде у сабатікал, його колеги не впораються з додатковими обов’язками.

Рішення. Сплануйте все так, щоб перед сабатікалом було достатньо часу для підготовки замісників. Також домовтесь про те, як можна вийти на зв’язок із відсутнім працівником у разі крайньої потреби.

Компанії, що пропонують творчі відпустки: 

Adobe — після п’яти років у компанії працівники мають можливість отримати місяць оплачуваного сабатікалу.

Salesforce — працівники отримують тиждень неоплачуваної творчої відпустки за кожен рік роботи. 

Intel — після семи років роботи працівники отримують два оплачувані місяці сабатікалу.

Deloitte — забезпечує два види творчих відпусток: один неоплачуваний місяць можна взяти з будь-яких причин; від трьох до шести місяців можна взяти для волонтерства або особистого чи професійного розвитку — у цьому випадку працівник отримує 40% своєї платні. 

PayPal — пропонує місяць оплачуваного сабатікалу за кожні п’ять років роботи.

HubSpot — мабуть, чемпіон у цій категорії: надає працівникам місяць оплачуваної творчої відпустки і п’ять тисяч доларів кишенькових грошей за кожні п’ять років роботи.

Сабатікал — це чудовий спосіб подякувати працівникам за їхню віддану роботу. Звісно, не кожна компанія може дозволити собі відпустити когось на тривалий час. У такому разі варто впевнитись, що працівники мають достатньо можливостей, аби відпочивати та зберігати баланс між роботою й особистим життям. 

Приєднуйтеся до закритої facebook-групи управлінців

CEO Club Ukraine

закритий бізнес-клуб
для ceo та власників