Право на офлайн

У ХІХ столітті робітники виходили на страйки, щоб отримати право на коротший робочий день. У ХХІ ми добровільно зробили його безперервним. 

Так, після закінчення робочого дня ми виходимо з офісу, але ж не перестаємо працювати: електронна пошта і месенджери продовжують показувати сповіщення про робочі листи та повідомлення.

«Немає інтернету» і «Файл на робочому комп’ютері» вже не виправдання, бо є 4G покриття i хмарні сервіси зберігання даних.

Тобто у нас немає причин НЕ відповісти на робочий лист чи повідомлення. І це не робота увірвалася в наше особисте життя — ми самі її запрошуємо.

Що про це думають у світі

Стаття на Time описує дослідження, яке виявило, що в середньому працівники протягом тижня витрачають додаткових 8 годин на робочі повідомлення у позаробочий час.

У тому ж дослідженні також було вивчено рівень стресу працівників. Люди, які відчували обов’язок перевіряти робочі електронні скриньки в неробочі години, повідомляли про вищий рівень тривожності та зниження рівня добробуту. Цікаво, що ця закономірність зберігалась незалежно від того, скільки часу люди фактично витратили на робочі листи. Тобто саме розуміння того, що тебе очікують онлайн, є стресовим як для працівників, так і для їхніх сімей.

Це порушує баланс роботи й особистого життя, що є причиною вигорання, яке у свою чергу впливає на ефективність роботи. Адже коли вдома вони думають про роботу, то на роботі вони думають про сім’ю. А отже, нервова система постійно перенапружена і виробляє адреналін та норадреналін. Якщо людина перебуває в такому стані, вона просто перестає його помічати. А він створює руйнівний ефект на тіло і розум. Згодом це може призвести до хронічного головного болю, розладу травлення, безсоння, проблем з артеріальним тиском і депресії.

Executives Club — спільнота топ-менеджерів. 
Дізнатися більше

Що роблять уряди

До прав людини тепер пропонують додати право на офлайн. А уряд Франції пішов ще далі. У 2017-му там набув чинності закон, що вимагає «врегулювати використання цифрових інструментів з метою забезпечення поваги до відпочинку та відпустки, а також особистого та сімейного життя». Він зобов’язує компанії, що мають понад 50 працівників, визначити час, коли вони не повинні надсилати електронні листи чи відповідати на них, і прописати це у своєму статуті. До речі, компанія Rentokil Initial вже встигла програти позов на 60 000 євро від свого експрацівника за порушення його права на офлайн. 

Далі – більше

І хоча цей закон має багато противників та спірних моментів, він слугував прецедентом для інших країн. У статті National Law Review зазначає, що Італія тепер зобов’язує роботодавців домовлятися з працівниками про листування у позаробочий час.

Також Філіппіни, Бельгія, Нідерланди, Люксембург, Індія, Іспанія, Квебек та федеральний уряд Канади йдуть слідом за Францією та надають своїм працівникам аналогічне право на офлайн. Навіть місто, яке ніколи не спить, — Нью-Йорк — працює над власним правом на офлайн. Відповідний білль уже пройшов слухання в міській раді.  

Що роблять компанії

Деякі компанії не чекали на закони і вирішили це питання вже давно. Так, у 2012 році у компанії Volkswagen прийняли рішення блокувати сервери електронної пошти між 6 вечора та 7 ранку. У 2014 році компанія Daimler запропонувала працівникам сервіс, який може автоматично видаляти усі робочі листи, отримані в час відпустки.

Конкретний приклад

Компанія Vynamic, що займається консалтингом у сфері охорони здоров’я, прагне мати «найздоровішу корпоративну культуру у світі». Основою такої культури можна назвати політику zzzMail, яка передбачає відсутність корпоративного електронного спілкування з 22:00 до 6:00 протягом тижня і весь день у вихідні. У компанії вважають, що zzzMmail значно підвищує рівень спілкування. Оскільки обмінюватися інформацією дуже просто, ми надто багато її поширюємо. А «тихі» години змушують людей задуматись: «Чи ця інформація дійсно потрібна отримувачеві?» Цей своєрідний фільтр економить час компанії за рахунок зменшення надмірного спілкування.

У Vynamic наголошують, що це не комендантська година. Її працівники можуть виробити будь-який комфортний для себе робочий графік, навіть якщо він не вкладається в стандартний робочий час. Однак їм рекомендовано не нав’язувати його іншим людям, а натомість залишати повідомлення у папці чернеток аж до початку загального робочого часу. Це чудовий приклад того, як працівники можуть розпоряджатися своєю продуктивністю і лишати в силі право на офлайн.

Що робити нам?

Варто звернути увагу на досвід інших компаній та країн і спробувати адаптувати його до потреб своєї компанії. Адже немає закону чи корпоративної політики, що були б ідеальними для всіх. Чітко сформовані очікування щодо робочої комунікації через електронну пошту, месенджери та програми для управління проєктами допоможуть працівникам визначити правильний спосіб спілкування в будь-якій ситуації. Наприклад, як бути, якщо частина вашої команди працює в іншому часовому поясі? Адже жоден уряд не в змозі встановити баланс між роботою і життям.

Реальні зміни настануть лише тоді, коли компанії дбатимуть про комфорт працівників так само, як дбають про комфорт клієнтів. Тоді працівники та компанії зможуть побудувати нові стосунки з роботою, яка виснажує менше і наповнює більше.

Стати автором блогу Executives

Executives Club

Executives Club

закритий бізнес-клуб
для топ-менеджерів