Подбайте про свою кар’єру, поки за вас це не зробив хтось інший

Дейв Ульріх
Дейв Ульріх
співзастовник і генеральний директор The RBL Group

Завдяки роботі у Мічиганському університеті, у компанії RBL HR та іншим проєктам я маю розкіш щороку зустрічатися із сотнями бізнес-лідерів та HR-спеціалістів, консультувати їх і проводити для них тренінги про кар’єру.

На зустрічах я постійно вислуховую плани цих людей щодо їхнього особистісного розвитку, а також щодо збільшення цінності, яку вони приносять своїм організаціям.

Основною темою розмов із керівниками бізнесу та HRами за попередній рік була кар’єра. Найбільше їх турбувало питання: залишитись у цій компанії чи піти в іншу? Як збалансувати особисте життя і роботу? Як на теперішній посаді продовжувати розвиватись? Окрім того, вони також повинні допомогти вирішити ці питання і своїм працівникам.

Дозвольте дати 4 поради, які допоможуть вам зрозуміти шлях розвитку кар’єри. Інакше хтось інший може визначити її за вас, не врахувавши ваших інтересів.

Приєднуйтеся до закритої facebook-групи управлінців

1. Сформулюйте свій особистий бренд

Сильний бренд продукту чи послуги збільшує їхню вартість на 20-30%. Нещодавно один готель, аби долучитись до престижної національної мережі, змінив назву. Після цього та сама локація, послуги, персонал, номери коштували на 25% дорожче. Успішний бренд створює цінність для всіх: для клієнтів — вони готові купувати і платити більше; для інвесторів — вони збільшують цінність нематеріальних активів на ринку; для потенційних працівників — їх притягують сильні бренди.

Так само й особистий бренд (ваш імідж, репутація у професійних колах) може додати вам цінності, розширити перспективи і допомогти у формуванні очікувань до вас. Для цього вам потрібно визначити свої сильні якості й цінності та відповісти собі, за якими визначальними рисами вас мають упізнавати інші. Лаконічне формулювання цих речей — і є ваш особистий бренд.

Мій, наприклад, — бути цінним для інших, навчаючи і навчаючись постійно.

2. Визначте напрямки свого розвитку

Чітко сформулювавши особистий бренд, ви можете знайти варіанти розвитку кар’єри, що збігаються із двома його «вимірами» — цінностями та вміннями (див. табл. 1).

Робота, що не відповідає ні цінностям, ні вмінням — безперспективна (квадрат 1).

Робота, що відповідає цінностям, але не збігається з уміннями, — амбіційна, але успіх малоймовірний (квадрат 2).

Робота, що відповідає вмінням, але не поділяє ваші цінності, — безрезультатна (квадрат 3).

Робота, що дає можливість реалізувати вміння і відповідає цінностям, — сприяє розвитку кар’єри (квадрат 4).

Таблиця 1

Ось критерії і питання (ви можете їх доповнювати), що допоможуть зрозуміти, чи шлях розвитку кар’єри веде до квадрату 4. 

1. Ріст. Де у мене буде можливість розвивати свій бренд? Робочі умови повинні сприяти вашому зростанню.

2. Люди. Де у мене буде можливість розвивати зв’язки, які підсилюватимуть мій бренд? Ми стаємо схожі на людей, які нас оточують — партнери, колеги чи друзі. Стосунки з ними не тільки роблять нас приналежними до спільноти, а й формують цю спільноту.

3. Цінності. Де перетинаються мій бренд і мета компанії? Якщо особисті цінності збігаються з цінностями організації — зростають усі.

4. Життя. Які можливості дають мені інші сфери мого життя для реалізації особистого бренду? Розвиваючи кар’єру, ви неминуче обмежені життєвими обставинами, як-от наявність сім’ї, місце проживання, стиль життя тощо. Зважайте на ці зовнішні впливи, як і на робоче середовище.

3. Визначте альтернативні шляхи

Проєктування альтернативних шляхів кар’єрного розвитку (ми називаємо їх мозаїкою кар’єри) допомагає побачити, які напрямки ви можете обрати. Зазвичай вони починаються із двох загальних варіантів: залишитися в компанії [1] або піти з компанії [2]. У межах кожного вибору (піти чи залишитись) можна виокремити й інші варіанти [А, Б, В, Г, Д, Е]. (Див. табл. 2)

Таблиця 2

Така таблиця дещо спрощує і стандартизує шляхи розвитку кар’єри, але вона є відправною точкою для прийняття рішення. Наприклад, географічне розташування чи сімейні обставини можуть зменшити кількість варіантів від шести до двох. Тож завдяки таблиці ви з’ясуєте для себе всі фактори, які треба взяти до уваги, вибираючи кар’єру.

4. Керуйте процесом ухвалення рішення

Кожен з нас по-своєму ухвалює рішення щодо важливих життєвих подій на кшталт: де жити, які зв’язки налагоджувати чи як будувати кар’єру. Та всім варто взяти до уваги такі фактори:

• Реалістичні очікування. Іноді кар’єрний крок здається великою можливістю без недоліків. Та важливо розглянути його реалістично. Чи в змозі ви виконувати нову роботу? Які умови (відрядження, нові обов’язки)? Чи згодні ви їх прийняти? Які недоліки можливі і чи зможете з ними змиритися?

• Оцінка ризиків. Якщо залишитесь на теперішній посаді, ризикуєте впасти в апатію, нудьгу чи застій. Якщо підете на нову — можете помилитися, зазнати невдачі. Обдумайте, що найгірше може трапитись в обох варіантах і який рівень ризику ви готові прийняти.

• Кінцевий термін. Жити, вагаючись між двома кар’єрними шляхами, дуже виснажливо. Визначте, до якого часу ви повинні прийняти рішення, і постарайтеся зробити це вчасно. Нерідко люди так довго обмірковують, роздумують, оцінюють, зважують, що, здається, вже ніколи не приймуть рішення. Якщо вам потрібно більше інформації, знайдіть її і зробіть вибір.

• Поради близьких. Хто добре вас знає? Яку пораду вони можуть дати щодо вашої кар’єри? Вирішуйте самостійно, але візьміть до уваги думки інших.

Коли бізнес-лідери та HR-спеціалісти проходять через ці 4 етапи прийняття рішення, вони зазвичай стають більш рішучі та успішні у вибраній роботі. Допомагаючи із кар’єрними рішеннями своїм працівникам, вони зміцнюють їхню впевненість у професійному майбутньому та покращують робочу атмосферу.

А як ви керуєте своєю кар’єрою?

Стати автором блогу Executives

CEO Club Ukraine

закритий бізнес-клуб
для ceo та власників