Чекліст СЕО під час епідемії. Як забезпечити неперервну бізнес-діяльність

Сезонні спалахи інфекційних захворювань або ж виникнення і поширення нових небезпечних вірусів — це невідворотний, а іноді навіть прогнозований процес. Економісти підрахували, що найближчими десятиліттями на боротьбу з пандеміями світ витратить приблизно 0,7 % світового ВВП. Це загроза, яку за масштабами прирівнюють до кліматичних змін.

Відсутність працівників через хворобу, зміна поведінки споживачів та проблеми з ланцюгами постачання — лише частина проблем, з якими стикається бізнес через епідемії. Компанії у всьому світі реагують на загрози та складають план дій щодо надзвичайних ситуацій. Адже, як стверджує Bain&Company, позиція «Поживемо — побачимо» — особливо згубна в непевні часи.

Втім, як іронічно зазначив Пітер Капеллі, професор менеджменту Вартонської бізнесшколи, ці плани зазвичай не надто відрізняються від того, якими вони були років 20 тому.

Що робити бізнесові, якщо загрожує епідемія? Ми підготували чекліст щодо підготовки та плану реагування у випадку епідемії на основі рекомендацій від HBR, Mckinsey, WEF та інших.

Призначте відповідальних

Зберіть кросфункціональну команду на чолі з координатором, що напряму підпорядковуватиметься СЕО (або очольте цю команду). Надайте команді максимальні повноваження та всі необхідні ресурси, щоб ухвалювати рішення та швидко впроваджувати план дій. Розбийте команду на кілька робочих груп, які відповідатимуть за такі напрями: 

здоров’я та добробут працівників (оцінюватимуть здатність працівників виконувати свою роботу та складатимуть плани дій, виявивши хворих); 

альтернативне фінансове планування та розроблення плану на випадок надзвичайних ситуацій; 

моніторування ланцюгів постачання (швидке реагування на зміни у ланцюгах постачання та забезпечення їх довготривалої стійкості); 

маркетинг та продажі

Команда повинна синхронізуватись кожні 48 годин, а також визначати цілі на тиждень, залежно від узгодженого плану дій компанії та постійно їх оновлювати, орієнтуючись на поточну ситуацію.

Читайте Нотатки СЕО в Telegram

З’ясуйте масштаб та характер загрози

Організуйте процес збирання фактів та активно стежте за оновленнями про перебіг ситуації виключно з надійних ресурсів (наприклад, World Health Organization (WHO), World Health Organization Ukraine, Центр громадського здоров’я України, Міністерство охорони здоров’я України, CDC (Центри з контролю та профілактики захворювань в США).

Переконайтесь, що бізнес переживе бурю

Розробіть сценарії розвитку подій. Для кожного сценарію визначіть змінні, які вплинуть на прибутки та витрати. Компаніям варто планувати свої фінанси (cashflow, звіт про фінансові результати та балансовий звіт) у кожному сценарії та визначати тригери, які можуть значно погіршити ліквідність.

Для кожного такого тригера компанії варто визначити кроки щодо стабілізації організації за кожним сценарієм (оптимізація кредиторської та дебіторської заборгованості; зменшення витрат тощо).

Підготуйте робочий простір до боротьби з інфекцією

Забезпечте працівників належними засобами для гігієни рук, утилізації гігієнічних серветок та іншими матеріалами, щоб запобігти поширенню інфекції на робочому місці. Перегляньте вимоги до частоти й ефективності прибирання робочих приміщень та таких поверхонь, як дверні ручки, підлокітники, спинки сидінь, столи, вимикачі та клавіатури.

Приєднуйтеся до закритої facebook-групи управлінців

Мінімізуйте живі контакти між людьми

Зведіть до мінімуму живі контактування працівників із клієнтами та постачальниками. Ініціюйте перезатвердження запланованих закордонних та міжрегіональних відряджень працівників, залишаючи лише критичні для бізнесу поїздки. Обмежте взаємодію працівників навіть у межах офісу, розмістивши їх у просторі лише з тими командами, що повинні працювати щоденно.

Проаналізуйте типи робіт, які можливо повністю або частково виконувати поза офісом, та підготуйте політику дистанційної роботи. Не забудьте перевірити технічне оснащення та системи захисту інформації.

Узгодьте заходи щодо хворих працівників

Продумайте процедуру визначення потенційно хворих працівників відповідно до симптомів, які легко відстежити (кашель, підвищена температура тощо), а також негайні заходи компанії у разі виявлення хворих на робочому місці.

Також варто проконсультуватись із страховою компанією та, якщо можливо, розширити пакет послуг, щоб забезпечити максимальне лікування та профілактичні заходи для працівників.

Стабілізуйте ланцюги постачання

Складіть декількарівневу карту постачальників. Визначте ступені та ймовірні затримки поставок із регіонів, які охопила епідемія. Намагайтесь стабілізувати ланцюги постачання за рахунок товарних запасів, залучення альтернативних джерел постачання та тісної співпраці з постачальниками, щоб вирішити питання, що раптово виникатимуть.

Джеймс Райс, заступник директора Центру транспорту та логістики MIT, радить скористатися кризою та переглянути дизайн ваших ланцюгів постачання.

Комунікуйте

Прозора та своєчасна комунікація щодо характеру загрози, її впливу на бізнес та дії компанії здатна значно знизити рівень напруженості серед працівників та зменшити ймовірність панічної реакції ринку. Компанія Coinbase пішла далі та поділилась своїми ресурсами для комунікацій з іншими компаніями.

І пам’ятайте, кожна криза — це хороша можливість перевірити, де в організації є прогалини, вузькі місця чи брак лідерства. Коли буря закінчиться скористайтесь нагодою — перегляньте свої підходи та пришвидшіть зростання.

Executives Club — спільнота топ-менеджерів. 
Дізнатися більше

CEO Club Ukraine

закритий бізнес-клуб
для ceo та власників